Szeretettel köszöntelek a Úti élmény gyűjtő klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Úti élmény gyűjtő klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Úti élmény gyűjtő klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Úti élmény gyűjtő klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Úti élmény gyűjtő klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Úti élmény gyűjtő klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Úti élmény gyűjtő klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Úti élmény gyűjtő klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Az Állomásépület története
A francia tőkeérdekeltségű Osztrák-Magyar Államvasút Társaság (ÁVT)
által épített Budapest, később Nyugati pályaudvarnak nevezett
állomásépület a francia reneszánsz elemeit és a kortárs francia
pályaudvarépítészet gyakorlatát követi.
A tervezéssel a későbbi párizsi Eiffel Torony építésével híressé
vált Gustave Eiffel párizsi irodáját bízták meg, melynek alapján az
épület 1874-77 között épült meg.
A csarnok fesztávolsága 40m, eredetileg nyelvperonok közé helyezett,
2+3 vágányt fedett le, Polonceau-kötőkkel épült. Jellegzetes az
állomástéri felőli üvegezett fal, a francia pályaudvarok
architektúrájára jellemző ötszög formával. (wikipédia)
A pályaudvaron 1881-ben szerelték fel a magyar vasúton az első olyan
biztosítóberendezést, amelynél a váltók a jelzőkkel függésbe hozhatók
voltak. A berendezést a bécsi Siemens&Halske cég szállította és
szerelte.
Az eredeti felvételi épület
Kis-Magyarország első vasútvonala, a Pest-Vác vonal 1846-ban nyílt
meg, melynek Pest állomása nagyjából a mai Nyugati pályaudvar helyén
állt. Amikor 1846-ban az első magyar vasútvonal megnyílt, az antik
görög-római építészet formakincsét felelevenítő klasszicista építészeti
stílus volt a mértékadó. Ennek jegyében építette Paul Eduard Sprenger
császári mérnök a Magyar Középponti Vasúttársaság pesti állomásépületét
1846-ban. (forrás: Mezei István: A 150 éves magyar vasút 1846-1996)
Az első pesti pályaudvarnak nagyszabású vonatfogadó csarnoka volt,
mely Polonceau-tartókkal épült. Az épületet a nagy átépítés előtt,
1860-as évek elején még bővítették is.
A pályaudvar felújítása
Budapest-Nyugati pályaudvar legutóbbi felújítása 1978-1988 között
zajlott, mint nagyszabású műemlékvédelmi munka, melyre országos
tervpályázatot írtak ki, a rekonstrukciót Sigrai Tibor (UVATERV) és
Siraki Lóránt (MÁVTI) vezették.
A pályaudvar épülete műemléki védettség alatt áll.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!