útiélmény: A Nyugati pályaudvar története - innen indult az első vonat a Pest-Vác vonalonalon 1846-ban

Szeretettel köszöntelek a Úti élmény gyűjtő klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 310 fő
  • Képek - 1805 db
  • Videók - 163 db
  • Blogbejegyzések - 149 db
  • Fórumtémák - 19 db
  • Linkek - 91 db

Üdvözlettel,

Úti élmény gyűjtő klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Úti élmény gyűjtő klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 310 fő
  • Képek - 1805 db
  • Videók - 163 db
  • Blogbejegyzések - 149 db
  • Fórumtémák - 19 db
  • Linkek - 91 db

Üdvözlettel,

Úti élmény gyűjtő klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Úti élmény gyűjtő klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 310 fő
  • Képek - 1805 db
  • Videók - 163 db
  • Blogbejegyzések - 149 db
  • Fórumtémák - 19 db
  • Linkek - 91 db

Üdvözlettel,

Úti élmény gyűjtő klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Úti élmény gyűjtő klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 310 fő
  • Képek - 1805 db
  • Videók - 163 db
  • Blogbejegyzések - 149 db
  • Fórumtémák - 19 db
  • Linkek - 91 db

Üdvözlettel,

Úti élmény gyűjtő klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

network.hu

 

Az Állomásépület története


A francia tőkeérdekeltségű Osztrák-Magyar Államvasút Társaság (ÁVT) által épített Budapest, később Nyugati pályaudvarnak nevezett állomásépület a francia reneszánsz elemeit és a kortárs francia pályaudvarépítészet gyakorlatát követi.
A tervezéssel a későbbi párizsi Eiffel Torony építésével híressé vált Gustave Eiffel párizsi irodáját bízták meg, melynek alapján az épület 1874-77 között épült meg.
A csarnok fesztávolsága 40m, eredetileg nyelvperonok közé helyezett, 2+3 vágányt fedett le, Polonceau-kötőkkel épült. Jellegzetes az állomástéri felőli üvegezett fal, a francia pályaudvarok architektúrájára jellemző ötszög formával. (wikipédia)

A pályaudvaron 1881-ben szerelték fel a magyar vasúton az első olyan biztosítóberendezést, amelynél a váltók a jelzőkkel függésbe hozhatók voltak. A berendezést a bécsi Siemens&Halske cég szállította és szerelte.

Az eredeti felvételi épület


Kis-Magyarország első vasútvonala, a Pest-Vác vonal 1846-ban nyílt meg, melynek Pest állomása nagyjából a mai Nyugati pályaudvar helyén állt. Amikor 1846-ban az első magyar vasútvonal megnyílt, az antik görög-római építészet formakincsét felelevenítő klasszicista építészeti stílus volt a mértékadó. Ennek jegyében építette Paul Eduard Sprenger császári mérnök a Magyar Középponti Vasúttársaság pesti állomásépületét 1846-ban. (forrás: Mezei István: A 150 éves magyar vasút 1846-1996)
Az első pesti pályaudvarnak nagyszabású vonatfogadó csarnoka volt, mely Polonceau-tartókkal épült. Az épületet a nagy átépítés előtt, 1860-as évek elején még bővítették is.

A pályaudvar felújítása
Budapest-Nyugati pályaudvar legutóbbi felújítása 1978-1988 között zajlott, mint nagyszabású műemlékvédelmi munka, melyre országos tervpályázatot írtak ki, a rekonstrukciót Sigrai Tibor (UVATERV) és Siraki Lóránt (MÁVTI) vezették.
 
A pályaudvar épülete műemléki védettség alatt áll.

Címkék: 1846 nyugati pályaudvar pest-vác vonal

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu